Vaaliviesti, viikko 11: Pian saadaan ehdokasnumerot!

Vaalityö käy yhä virallisemmaksi ja samalla kiivaammaksi. Myös vaalijännitys kasvaa päivä päivältä.

Ehdokasasettelu on nyt virallisesti tehty, koska puolueet jättivät ehdokaslistat vaalipiirien lautakunnille viimeistään tiistaina 5.3. Oulun SDP-piirissä haluttiin toimia varman päälle, joten lista jätettiin jo edellisellä viikolla. Reilun viikon päästä listojen jättämisestä, eli torstaina 14.3., ovat lautakunnat käyneet ehdokastiedot läpi ja arponeet listojen järjestyksen. Näin ollen ehdokasnumerot voidaan vahvistaa.

Numeron odottaminen voi tuntua ehdokkaasta yllättävän jännittävältä. Ehdokasnumero ei ole läheskään kaikille ehdokkaille pelkkä numero muiden joukossa, vaan oma numero ja sen näkyväksi tuominen koetaan isoksi osaksi vaalityötä.

Oululainen ehdokas Miina-Anniina Heiskanen on harjoitellut vaalitilaisuuksia varten hissipuhetta niin sanotulla harjoitusnumerolla. ”Olisi hauska sattuma, jos se tulisi numerokseni”, hän toteaa. ”Loppujen lopuksi numerolla ei ole kuitenkaan väliä, vaan kaikki ovat yhtä hyviä”, hän lisää.

Osa ehdokkaista pitää toisia numeroita parempina kuin toisia. ”Toiveena olisi pieni numero, jotta tilankäyttö tulisi optimoitua mainoksissa”, siikalatvalainen Asko Alasalmi naurahtaa ja mainitsee esimerkiksi hyvästä numerosta kolmosen. Oululainen Tanja Tiainen toivoo myös ytimekästä lukua. ”Kaksinumeroinen numero on toiveissa. Viimeksi oli numero 59, ja se kelpaisi myös nyt.”

Oululainen Mika Pietilä ei osaa nimetä suosikkinumeroaan, mutta hän haluaisi hyödyntää numeroa enemmänkin vaalityössään. ”Numero saisi olla sellainen, että siitä voisi jotakin kivaa riimitellä someen ja blogiin.”

Samoin Oulusta ehdolla oleva Pirjo Sirviö toivoisi puolestaan numeroonsa symboliikkaa. ”Olisi mahtavaa, jos numeroni olisi 13, joka on onnennumeroni. Tai 200, koska sen verran miljoonia Juha Sipilän hallitus laittoi maakuntamallin valmisteluun.”

Haapajärven ehdokkaalla Jari Nahkasella on mielessään numeroita, joita hän ei halua itselleen. ”Parhaita numeroita ovat kaikki, missä ei ole ykköstä eikä seiskaa, etteivät ne mene sekaisin vaalikopissa.”

Moni ehdokas on tehnyt jo esitteen valmiiksi ja lähettää sen painoon heti numeron saatuaan. Oululainen Kaarina Torro on valmis tarroittamaan valmista materiaalia. ”Yksi puhelinsoitto ja tarrat pistetään tulostumaan. Sitten vain tarroitustalkoot pystyyn”, hän suunnittelee.

Kuusamolainen Inka Hokkanen ei pelkää, että numeron puuttuminen jostakin materiaalista aiheuttaisi ongelmia. ”Olemme tilanneet materiaalit jo hyvissä ajoin ennen vaaleja. Jokainen tarkistaa kuitenkin ehdokkaansa numeron aina äänestyskopissa. Lisäämme käsin numerot jälkikäteen flaikkuihin.”

Viikko 11, eli maaliskuun puoliväli, on vaalityössä erityisen kiireinen. Numeroiden vahvistumisen johdosta materiaalia tuotetaan loppuviikon aikana paljon. Myös Oulun piirin demareiden yhteisesite lähtee painoon samaan aikaan, ja sitä on saatavilla piiritoimistolta viikon 12 lopulla.

Viimeisetkin järjestöt heräävät näinä päivinä järjestämään vaalipaneeleita, ja osallistujia organisoidaan niihin tiuhaan. Myös kadun varsille laitettavat ehdokasgalleriat lähtevät puoluetoimistolta painoon, ja niiden jakoa alueille organisoidaan piiritoimistolla. Ehdokkaiden ja puolueosastojen tapahtumia järjestetään yhä tiuhemmin. Vapaaehtoisetkaan eivät tyydy enää järjestämään tapahtumia vain viikonloppuisin, vaan vaalihumun innostamina he tekevät paljon tärkeää työtä myös viikolla.

Artikkelin kuvassa on vaalitunnelmia Pudasjärveltä, jossa ehdokas Inka Hokkanen vieraili.

Meillä taitaa olla sama suunta – vaalivoitto 14.4.!

Kaikissa vaaleihin liittyvissä asioissa voit ottaa yhteyttä piiritoimistoon:

Sanna Husa
P. 050 5927 444