Terveiset suoraan ministeri Harakalle: Oulainen–Pyhäjoki-osuus kunnostettava

SDP:n Oulun piiri luovutti liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle vetoomuksen Oulainen–Pyhäjoki-tieosuuden kunnostamisesta. Ministeri vastasi pitävänsä tärkeänä sitä, että Hanhikivihankkeen vaikutuksia ennakoidaan.

Ministerille kyseistä hanketta suusanallisesti esitteli SDP:n piirin 2. varapuheenjohtaja, oulaistelainen Jari Männikkö. Hän kertoi, että ydinvoimalahankkeen edetessä tieosuuden merkitys on erittäin suuri niin rahtiliikenteelle kuin työmatkaliikenteellekin. Männikkö totesi tieosuuden kunnostamisen vaikuttavan koko alueen kehitykseen ja talouden kasvuun merkittävästi.

Oulaisten kaupungissa on Hanhikiven voimalaa lähimpänä oleva rautatieasema, minkä vuoksi liikennemäärä tulee kasvamaan huomattavasti. Perusparannus olisi tehtävä jo nyt, koska tieosuuden liikenteen määrä on huipussaan voimalan rakentamisen aikana.

Ministerille luovutettiin myös Oulaisten kaupunginhallituksen kirje hankkeen merkityksestä. SDP:n Oulun piiri yhtyy kaupunginhallituksen perusteluihin ja toivoo, että hanke etenee pikaisesti.

Ministeri Harakan oli tarkoitus vierailla Pohjois-Pohjanmaan eteläisellä alueella sekä Oulussa, mutta koronatilanteen vuoksi tilaisuudet pidettiin etäyhteyksin.