SDP:n Oulun piirin pj-vaali: Esittelyssä Asko Alasalmi

SDP:n Oulun piirin piirikokous pidetään Sotkamossa 27.11.2021. Kyseisessä kokouksessa valitaan piirihallitus puheenjohtajistoineen kaudelle 2022-2023. Piiri esittelee kaikki puheenjohtajaehdokkaat, jotka ovat ilmoittautuneet piirikokouskutsun yhteydessä annettuun määräaikaan 7.11. mennessä ja jotka ovat toimittaneet esittelynsä.

ESITTELYSSÄ ASKO ALASALMI:

Kerro kuka olet?

Olen Maatalon poika, kotoisin Siikalatvalta. Työurani olen tehnyt teollisuudessa. Nykyään asun Kempeleessä ja työskentelen aluetoimitsijana Teollisuusliitossa. Politiikkaan olen tullut mukaan noin 10 vuotta sitten. Yhteinen sosialidemokraattinen aatteemme on ollut minulle aina selvä valinta. Olen ollut mukana piirimme toiminnassa jo vuosia, niin piirikokousedustajana kuin piirihallituksen jäsenenä.

Miksi haluat piirin puheenjohtajaksi kaudelle 2022-2023?

Minua on pyydetty useaan otteeseen asettumaan ehdolle puheenjohtajaksi, ja olen asiaa miettinyt pitkään. Nyt elämäntilanteeni mahdollistaa panostamisen tähän vaativaan tehtävään. Reiluus, oikeudenmukaisuus ja toisten kunnioittaminen on minulle tärkeää, ja nämä arvot löytyvät sosialidemokraattisesta liikkeestä, meidän piiristämme. Minulle on luonnollista kehittää asioita, ja uskoisin että osaamisestani ja koulutuksestani olisi hyötyä piirin toiminnan kehittämisessä. Loppujen lopuksi, mikä minut sai pyrkimään puheenjohtajaksi, on huoli meidän liikkeestämme. Oulunpiiri tarvitsee nyt toimintaan leveämpiä hartioita, aktiivisuutta ja ennen kaikkea näkyvyyttä laajalla alueellamme.

Mitkä ovat mielestäsi piirin puheenjohtajan tärkeimmät tehtävät?

Yhteistyössä on avain. Piirin puheenjohtajana kehittäisin toimintaa yhteistyössä jäsenten kanssa. Avoin keskustelu ja luottamuksen ilmapiiri luovat pohjan toiminnan kehittämiselle. Politiikkamme ja toimintamme tehdään aidosti näkyväksi silloin kun se lepää yhteisillä leveillä hartioilla, ei yhden ihmisen varassa. Tärkein asia mitä tulen puheenjohtajana tekemään, on tiedottamisen kehittäminen. Piirimme aktiiviset toimijat ansaitsevat saada ajantasaista tietoa piirin ja puolueen toiminnasta.

SDP:ssä on kolmetoista piiriä, jotka ovat keskenään hyvin erilaisia. Mitä ovat mielestäsi Oulun piirin vahvuudet?

Tärkein voimavara Oulun piirillä on ehdottomasti aktiiviset toimijat. Pitkien välimatkojenkin takaa ajetaan piirikokoukseen, koulutuksiin ja vaalitilaisuuksiin. Tämä suunnaton voimavaramme tulee saada täysillä hyödynnettyä.

Tiedämme kaikki, että Oulunpiirissä puolueemme ei ole koskaan ollut suurin puolue, mutta se ei ole aatettamme himmentänyt. Päinvastoin, altavastaajan asemassa olemme aina joutuneet tekemään asiat pikkuisen paremmin, pikkuisen huolellisemmin, ja ideoimaan uusia toimintatapoja.

Entä mitkä ovat Oulun piirin haasteet?

Piirimme on yhdistystoimintaa siinä missä muutkin. Yhdistyksessä ei kukaan pärjää yksin, tarvitaan laaja joukko tekemään asioita. Kuten sanoin, meillä on aktiivista porukkaa ja jäsenillämme halu vaikuttaa. Emme ole saaneet hyödynnettyä tätä aktiivien joukkoa parhaalla mahdollisella tavalla. Välimatkat luonnollisesti vaikeuttavat toimintaa, mutta etäyhteyksien yleistymisen takia välimatkatkin on ikään kuin kadonneet. Kuitenkin olen huolissani piirimme tasavertaisesta kehityksestä. Piirihallituksella on suuri rooli alueiden yhteydenpidossa. Tulen esittämään kummitoiminnan käynnistämistä piirihallitukselle, jotta kaikki puolueosastot pysyvät mukana piirin toiminnassa.

Terveisesi piirikokousedustajille?

Oulun piiri voi tehdä kokoaan suurempia tekoja. Voimamme yhdistäen voimme saavuttaa isoja asioita ja vaalivoittoja kaikkialla piirimme alueilla, niin isoissa kaupungeissa kuin pienissä kunnissa. SDP tuntee Suomalaisten arjen, me kuuntelemme ja teemme tekoja hyvän arjen eteen. Ymmärrämme palveluiden merkityksen ja olemme heikomman puolella. Tämä on valttimme edessä olevissa aluevaaleissa. Viestin tulee olla kirkas ja selkeä: Näissä vaaleissa kannattaa äänestää sosialidemokraatteja, oikeudenmukaisuuden puolustajaa, arjen asiantuntijaa.

Piirikokouksessa vahvistamme ehdokkaamme aluevaaleihin, puolustamaan edellä kuvattuja arvoja. Piirikokouksessa teemme valinnat myös piirijärjestön johtoon. Pyydän sinulta luottamusta piirimme puheenjohtajaksi. Puheenjohtajana olisin avoin ja kuunteleva. Toiminnassani tärkeää on aina ollut kuunteleminen, aito kiinnostun ihmisiin ja heidän elämäänsä. Jaan myös vastuuta, koska tiedän että yhdessä olemme parempi joukkue. Tämä on minun joukkueeni, jonka eteen olen valmis tekemään töitä hartiavoimin.

Kommentit

1. Upeaa kun on reipas nuori mies, jolla on omia ajatuksia toiminnan aikaansaamiseksi, kyllä sdp tarvitsee vankemman kannatuksen tässäkin vaalipiirissä, menestystä vaaliin

Kommentointi on suljettu.