SDP:n oulun piiri toivoo kuntien tukevan nuoria kesätyöpaikkojen saamisessa

SDP:n Oulun piiri katsoo työllisyyden hoidon olevan yksi kuntapäättäjien lähivuosien tärkeimmistä tehtävistä. Maailmanlaajuisen koronaepidemian aiheuttaman taloudellisen shokin ja työttömyyden voittamiseksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kunnissa on panostettava työpaikkoja luovaan julkisen sektorin ja yksityisten toimijoiden yhteistyölle pohjaavaan aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan.

Varsinkin koronaepidemian raskaimman iskun vastaanottaneiden nuorten työllisyyden hoitoon on panostettava. Nuorten harrastustoimintaa on jouduttu paikoin rajoittamaan voimakkaasti ja koulunkäynti on siirtynyt monien osalta pääasiassa etäopetukseen. Viime kesä oli hyvin synkkä myös nuorten huonon kesätyötilanteen osalta ja moni nuori jäi vaille kesätyöpaikkaa.

Sillä, että työura ei käynnisty kunnolla alkuvaiheessa, voi olla kauaskantoisia seurauksia nuorten loppuelämän osalta. Kesätyöpaikka tuo nuorten elämään mielekästä tekemistä ja tarjoaa tilaisuuden päästä takaisin elämän normaalirytmiin. Monen nuoren kohdalla kesätyöt ovat myös ensimmäinen askel työelämään.

Toista kesää jatkuva koronaepidemia asettaa kuitenkin omat haasteensa nuorten kesätyöpaikkojen syntymiselle. Tilanteen korjaamiseksi SDP:n Oulun piirin piirhallituksen jäsen Janne-Pekka Niemimäki kehottaa Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kuntapäättäjiä ryhtymään toimiin joilla voidaan välttää viime kesän synkkä kesätyötilanne.

– Kesätyöt ovat monelle nuorelle ensimmäinen askel työelämään, omien varojen hankkimiseen ja itsenäisyyteen. Siksi on tärkeää, että tänä kesänä kunnat panostaisivat nuorten kesätyömahdollisuuksien lisäämiseen esimerkiksi kesätyöseteleiden avulla, toteaa SDP:n Oulun piirin piirihallituksen jäsen Janne-Pekka Niemimäki.

Oulun piirin sosialidemokraatit pitävät tärkeänä, että yhteiskunta tukee nuoria vaikeina aikoina ja auttaa heitä löytämään itselleen kesätyöpaikan. Tällä tavoin aikuistumisen kynnyksellä olevia nuoria autetaan saamaan työn syrjästä kiinni, ja ennaltaehkäistään tehokkaasti elämän taitekohdassa olevien nuorten putoamista opiskelun ja työelämän ulkopuolelle.