Sanna Laine

Aluevaltuutettu Sanna Laineen vaalikuva.

Sanna Laine

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluevaltuutettu, yhdyspintalautakunnan puheenjohtaja

SDP:n Oulun piirin nettisivuilla on käynnissä Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden varsinaisten aluevaltuutettujen esittelyt. Jokaiselle valtuutetulle on lähetetty kolme kysymystä valtuustotoiminnasta. Lue valtuutettujen vastaukset nettisivuiltamme!

Miten valtuustokausi on mennyt tähän asti?

On ollut todella mielenkiintoista päästä hyödyntämään osaamista ja kokemusta historiallisen suuressa julkisia sosiaali-ja terveyspalveluita sekä pelastustoimea koskevassa uudistuksessa.  Meillä Pohjois-Pohjanmaalla uudistus on ollut valtava ja näkyvä, kun yhteen on niputettu 30 kunnan, 19 sote-organisaation ja kahden pelastuslaitoksen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut. Valtuustokausi on mennyt vauhdikkaasti eteenpäin. Uuden organisaation rakentamisessa on ollut kova tahti ja myös päätöksentekotahti on ripeä. Meidän valtuustoryhmä on ollut motivoitunut ja aktiivinen.

Mitä asioita ajat aluevaltuustossa?

Yhdyspintalautakunnan puheenjohtajana olen edistänyt erityisesti yhteistyötä sekä osallisuutta kuntien, järjestöjen ja yksityisen sektorin toimijoiden kanssa. Tämä työ on avainasemassa, sillä laadukkaat julkiset palvelut järjestetään saumattomassa yhteistyössä ja kumppanuudessa muiden toimijoiden kanssa. Meille on tärkeää rakentaa palveluita, jotka ovat saavutettavia, yhdenvertaisia ja vaikuttavia. Kun elämään tarvitaan apua, sitä pitää saada vaivattomasti: oikea-aikaisesti, oikeantasoisesti ja oikean ajan. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittäminen on ollut aina lähellä sydäntäni.

Millaisia terveisiä haluat lähettää paikallisille demareille?

Palveluiden järjestämisvastuun siirtäminen kunnilta hyvinvointialuille on suuri muutos, meillä uudistus koskee noin 413 000 asukasta ja 18 000 työntekijää. Ensimmäisen valtuustokauden olemme vasta alussa ja ensimmäisten askeleiden jälkeen on vielä pitkä matka valmiiseen uudistettuun palvelujärjestelmään. Hyvän valmistelun ansiosta kehittämistä on kuitenkin lyhyessä ajassa tapahtunut paljon, tästä esimerkkinä nykyaikaiset digitaaliset palvelut. Meidän valtuustoryhmä on aidosti alueen asukkaiden ja työntekijöiden asialla, joten pidetään yhteyttä.