Me lottovoittajat

On lottovoitto syntyä Suomeen – niinhän sitä sanotaan. Mutta miksi juuri suomalaisuus koetaan onnen lähteeksi?

Turvallisuus ja tasa-arvo. Ne ovat kaksi asiaa, jotka tulevat usein mainituiksi tätä kysymystä pohdittaessa. Molemmat ovat paljon erilaisia asioita sisältäviä käsitteitä, mutta turvallisuutta luo ainakin se, että ihminen tietää saavansa apua sitä tarvitessaan. Suomessa apua saa.

Kun suomalaisen talo syttyy palamaan, saapuu palokunta sammuttamaan tulen. Jos suomalainen sairastuu, hän pääsee lääkäriin. Jos sairastuminen on äkillistä ja vakavaa, hakee ambulanssi hänet hoitoon. Kun suomalainen ikääntyy, hän saa tarvitsemansa palvelut arjesta selviämiseen. Kun suomalaiseen perheeseen odotetaan vauvaa, tarjotaan vanhemmille tukea niin odotusaikana kuin lapsen kasvaessakin.

Yksi osa tasa-arvoa on se, että kaikki nämä palvelut tarjotaan ihan kaikille suomalaisille. Sairaalan ovella ei kysytä vakuutuskorttia, eikä palokunta lähetä käyntinsä jälkeen tulipalon uhriksi joutuneelle kohtuutonta laskua kärsimystä lisäämään.

Näistä kaikista asioista on kyse myös tammikuun 2022 aluevaaleissa. Me sosialidemokraatit haluamme huolehtia hyvinvointialueiden kautta siitä, että on todella lottovoitto syntyä Suomeen. Haluamme, että meidän lisäksemme myös meidän lapsiemme ja lapsenlapsiemme sukupolvet kokevat olonsa turvalliseksi ja tasa-arvoiseksi.

Me SDP:n Oulun piirissä haastamme kaikki mukaan näihin talkoisiin. Lähtisitkö Sinäkin aluevaaliehdokkaaksi? Ota yhteyttä: sanna.husa(at)sdp.fi

(teksti: Sanna Husa)