Vaaliviesti viikko 10: Suunnitelmat on hiottu – nyt toimitaan!

Eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 14.4.2019. Ensimmäiset äänet annetaan kuitenkin jo huhtikuun 3. päivä, jolloin alkaa ennakkoäänestys. Yleensä suurin vaalihumu alkaa paria päivää ennen ennakkoäänestystä.

Vaalikampanjaa rakentavien työntekijöiden ja ehdokkaiden vaalityö alkaa jo huomattavasti aikaisemmin, kuin miltä sivustakatsojasta näyttää. Ehdokashankinta, ehdokaskoulutukset, vaaliohjelman rakentaminen, valokuvaukset, mainossuunnitelma, mainospaikkojen varaukset, kampanjan aikatauluttaminen, tehtävänjako sekä sisäisestä viestinnästä ja käytänteistä sopiminen ovat esimerkkejä tehtävistä, joita tehdään jo kuukausia ennen vaalipäivää.

Ehdokkaiden ja työntekijöiden rooli muuttuu vaalipäivän lähestyessä erilaiseksi. Tietokoneen äärellä puurtaminen vähenee, kun taas ihmisten kohtaaminen, tavaroiden kuskaaminen sekä paikasta toiseen liikkuminen lisääntyvät.

Piiritoimistolla eletään pian hetkiä, jolloin suunnitelmat alkavat olla loppuun hiottuja ja viimeisetkin mainoskanavat varattuja. Graafikko tekee parhaillaan piirin ehdokasesitettä, ja iso määrä vaalitapahtumia on jo julkaistu yhdistyksen verkkosivuilla. Piirin vaaliohjelmakin löytyy sivuilta. Myös ehdokaslista on loppuun asti täytetty ja viimeinenkin tukiryhmä on perustettu.

On aika siirtyä hiljalleen toteutusvaiheeseen. Piirin tärkeimmät kampanjamuodot eduskuntavaaleissa 2019 ovat lehtimainonta sekä vaaliautokiertue. Lisäksi piiri muun muassa tuottaa oman ehdokasesitteen ja on esillä sosiaalisessa mediassa.

Kampanjan tärkein elementti on kuitenkin ihmisten aito kohtaaminen. Tavoitteena on, että Oulun SDP-piirissä kohdataan erilaisten keskusteluiden kautta 34 000 ihmistä ennen vaalipäivää. Kohtaamisten määrää seurataan sovelluksella, jonka kaikki jäsenet voivat halutessaan ladata itselleen.

Oulun SDP-piiri haluaa rakentaa avoimen kampanjan, johon mahdollisimman moni osallistuu. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi toivomme vilkasta yhteydenpitoa jäsenten, kaikkien talkoolaisten, puolueosastojen ja piirin kesken.

Piiri julkaisee aina maanantaisin vaaliviikkoon asti vaalityön etenemisestä kertovan kirjoituksen verkkosivuillaan. Olethan sinäkin aktiivinen ja kerrot toiveesi ja terveisesi piirijärjestölle säännöllisesti!

Pidetään yhteyttä ja suunta samana!

Sanna Husa
sanna.husa(at)sdp.fi
p. 050 5927 444

Helmikuussa pidettiin SDP:n kampanjastartit sekä Pohjois-Pohjanmaan että Kainuun maakunnissa. Kuvassa startataan vaalikampanja Oulussa.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vauhditti Kainuuun vaalistarttia.