Vaaliviesti, viikko 14: Tervetuloa puoluejohto!

Puoluejohdon ja näkyvien politiikkojen vierailut kuuluvat olennaisesti vaalityöhön. Esimerkiksi Oulun piirissä ennen vaaleja on järjestetty tapahtumia puolueen puheenjohtaja Antti Rinteelle, puoluesihteeri Antton Rönnholmille, eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanille ja kansanedustaja Eero Heinäluomalle.

Tunnetut ja valtakunnallisesti näkyvät poliitikot kiinnostavat ihmisiä, joten he keräävät hyvin osallistujia erilaisiin tilaisuuksiin. Ihmiset usein myös valmistautuvat huolellisesti tullessaan tapaamaan politiikkoja. Monilla on kysymykset ja terveiset valmiiksi pohdittuna.

Suomen kiertäminen on myös puoluejohdolle itselleen tärkeää. Vain paikan päällä käymällä ja paikallisia jututtamalla he saavat todellisen kuvan koko maan asioista ja erilaisista olosuhteista. On tärkeää, että puoluejohto tunnistaa eri alueiden erityispiirteet niin poliittisessa kuin järjestöllisessäkin mielessä. Suomeen mahtuu todella monenlaisia puolueosastoja ja järjestötyön parissa toimivia ihmisiä. Kaikki he ovat tärkeitä ja kaikilla on oikeus saada äänensä kuuluviin puoluejohtoon asti.

Puoluejohdon vierailuiden järjestäminen on haastavaa ja aiheuttaa usein epäreiluuden tunnetta. Vuorokaudessa on tunteja rajoitetusti, joten käyntikohteita saadaan aikataulutettua yhteen vierailupäivään vain vähän. Pitkien matkojen piirissä, kuten Oulun piirissä, jää moni paikkakunta vaalien alla tämän vuoksi ilman vierailijaa. Se aiheuttaa ymmärrettävää harmistusta.

Tunnettujen politiikkojen kalenterit ovat vaalien alla aivan täynnä. Jatkuvat matkustaminen on varmasti antoisaa, mutta myös raskasta. Iso kiitos heille, jotka jaksavat sitä tehdä. Kiitos, että olette kiinnostuneista alueestamme ja terveisistämme!

Antti Rinne vieraili Oulussa vajaa kaksi viikkoa ennen vaalipäivää ja keräsi Rotuaarille runsaasti kuulijoita.