Piirikokouksen kannanotto: Ylpeästi tulevaisuuspuolue!

Oulun Sosialidemokraattinen Piiri ry jätti piirikokouksessaan seuraavan kannanoton:

Oulun Sosialidemokraattinen Piiri ry on iloinen Suomen pääministeri Antti Rinteen hallituksen ohjelmasta ja teoista, jotka osoittavat suomalaisen politiikan suunnan kääntyneen. SDP:n johtama hallitus korjaa ja uudistaa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa sekä puuttuu työelämän epäkohtiin.

Oulun piirin sosialidemokraatit yhtyvät Rinteen ajankohtaiseen lausuntoon koskien työehtoshoppailun kitkemistä. Pääministeri Rinne totesi 21.11.2019. että “Jokaisen suomalaisen täytyy voida luottaa tulevaisuuteen, jossa palkkoja ei poljeta työehtoshoppailun kautta.” Työehtoshoppailua, jossa työnantaja siirtää työntekijöitään halvemman työehtosopimuksen piiriin, ei tule hyväksyä. Oikeudenmukaiset työehdot luovat pohjaa kestävälle yhteiskunnalle.

Rinteen hallitus on kääntänyt politiikan suunnan ja investoi muun muassa koulutukseen aina peruskoulusta korkeakouluihin asti. Sosialidemokraattien tavoitteet hallitusohjelmassa nojaavat Yhdistyneiden kansakuntien kestävän kehityksen tavoitteisiin, joihin kuuluvat muun muassa eriarvoistavan kehityksen kasvun pysäyttäminen.

Hallituksen asettamat edistykselliset tavoitteet koskien ilmastoa sekä kestävää kehitystä ovat kunnianhimoisemmat kuin yhdelläkään aikaisemmalla Suomen hallituksella. Me rakennamme päästöttömän hyvinvointivaltion ja hiilineutraalin Suomen vuoteen 2030 mennessä. Ilmastonmuutoksen torjumisen ei tarvitse olla keneltäkään pois. Pidämme huolen, että tulevaisuudessa on uutta työtä sekä uudenlaisia tapoja liikkua ja asua.

Tähän tavoitteeseen päästään reilulla ja oikeudenmukaisella siirtymällä, joka takaa, etteivät ilmastonmuutoksen torjumisesta koituvat kustannukset kasaudu pienituloisille. Sosialidemokraattien tavoitteena on jättää lapsillemme maailma, joka on paremmassa kunnossa kuin se, jonka itse perimme.

Antti Rinteen hallituksella tulee olemaan paljon tehtävää edessään. Oulun sosialidemokraattinen piiri osoittaa kaiken tukensa hallitukselle ja sen tavoitteiden läpiviemiselle. Kevään 2019 eduskuntavaaleissa me saimme valtuuden oikeudenmukaisemman, kestävän ja kaikki suomalaiset mukanaan pitävän muutoksen toteuttamiselle suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän muutoksen me myös viemme läpi.