Oulun SDP-piirin ehdokaslista on täynnä: Jacqueline A. Aguilera Velásquez mukaan joukkueeseen!

Jacqueline A. Aguilera Velásquezin vahvuuksia ovat muun muassa mittava tietomäärä ja pohtimiskyky.

”Tulen maasta, jossa monille kapitalismi ja uusliberalismi ovat kuin jumala. Heidän jumalansa toi tavallisille ihmisille lisää eriarvoisuutta, korruptiota, köyhyyttä ja on rikkonut ihmisoikeudet”, sanoo Oulun SDP-piirin eduskuntavaaliehdokas Jacqueline A. Aguilera Velásquez. Hän on kotoisin Chilestä.

Nykyään Aguilera Velásquez asuu Siikajoen kunnassa, ja hän toimii Ruukin koululla kuvaamataidon opettajana sekä koulunkäynninohjaajana. Lisäksi hän opettaa kansalaisopistossa espanjan kieltä ja vetää taidepiiriä. Aktiivisena ihmisenä Aguilera Velásquezille jää aikaa myös politiikalle, ja hän on muun muassa oman kuntansa valtuutettu.

Aguilera Velásquezille politiikkaan mukaan lähteminen oli helppo päätös. ”On kyse halusta tarttua toimeen ja tehdä asioille jotakin. Asiat eivät muutu päivittelemällä, miksi kukaan ei tee mitään. Muutos vaatii aina tekijänsä”, hän toteaa.

SDP puolueena oli Aguilera Velásquezille selvä valinta. ”Meitä yhdistää aate- ja arvomaailmat. Erityisesti minua houkutti mukaansa vastuullisuus, joka on ymmärtääkseni yksi politiikan avainsanoista. Minusta poliittinen vastuullisuus on vastuun kantamista yhteisistä asioista.”

Aguilera Velásquez on huolissaan siitä, mihin suuntaan suomalaista politiikkaa ollaan viemässä. ”Ymmärrän, että talouden kriisi on aiheuttanut vahinkoa kaikilla sektoreilla, mutta ei ole hyvä päättää asioita, jotka laittavat ihmiset kärsimään”, hän huolehtii.

Eduskuntavaaliehdokkuuteen tarttuminen ei pelota 49-vuotiasta naista. ”En ole koskaan pelännyt haasteita ja itseni likoon laittamista.”

Aguilera Velásquezin edokkuuden myötä Oulun SDP-piirin ehdokaslista on täynnä. 18 ehdokkaan listalla on kahdeksan naista ja kymmenen miestä. Ehdokkaiden keski-ikä on 44 vuotta.

(teksti: Sanna Husa, kuva: Jacqueline A. Aguilera Velasquezin arkisto)