Kiriviikon vaaliviesti: Mitä kuuluu ehdokkaat?

Varsinainen vaaliviikko on tunnelmaltaan täysin erilainen kuin muut kampanjaviikot. Ehdokasjoukko ja muut vaalityöntekijät ovat hitsautuneet yhteen, eikä esiintyminen jännitä enää ketään. Nyt jännitetään jo vaalitulosta!

Ensi kertaa ehdolla olevat ovat jo tässä vaiheessa saaneet itselleen ennenkokemattoman kokemuksen. Myös aikaisemmin ehdolla olleet ovat oppineet paljon ja kuulleet ihmisiltä monenlaisia elämäntarinoita. Ja silti: tärkein ja kiireisin viikko on vasta alkanut!

Minkälaiset tunnelmat ehdokkailla on kiriviikon alkaessa? Annetaan muutamaan ehdokkaan itse kertoa!

Tanja Tiainen, Oulu:

”Tunnelmat on loistavat. Vaikka jaloissa, käsissä ja päässä tuntuu viikkojen aktiivinen kampanjointi, tunnelma on iloinen ja hyvä.

Kampanja tuntuu onnistuneelta, ja minulla on aivan upea osaava tukiryhmä ympärilläni. Olen saanut vaalikentillä hyvää palautetta ja valitsemiani kärkiteemoja pidetään hyvinä. Perehtyneisyyttäni mielenterveys-, päihde- ja lastensuojelun asioihin on pidetty erityisen hyvänä.

SDP otetaan vaalikentillä positiivisesti vastaan. Saamme puolueena hyvää palautetta hallitustavoitteistamme ja ihmiset tsemppaavat meitä voittoon. Nyt vielä viikko kampanjoidaan ahkerasti joka päivä.

Erityisesti ilahduttaa nuorten lisääntynyt kiinnostus – niin juuri äänioikeuden saaneiden kuin alaikäisten keskuudessa. Ilmastoasiat, asepalvelus ja tekijänoikeudet on puhututtaneet.”

Kaarina Torro, Oulu:

”Jakomateriaali alkaa loppumaan, mikä lie hyvä asia. Jännityksellä odotan sunnuntain tulosiltaa ja sekä koko demariperheen että henkilökohtaista äänimäärää. Niin ja tietysti vaalivalvojaisia.”

Mika Pietilä, Oulu:

”Hyvälle tuntuu, vaikka välillä on tunne, että mistä sitä ammentaa vielä energiaa ja voimia viimeiselle viikolle. Erityisen hyvälle tuntuu keskustelut ja positiivinen palaute meidän tulevaisuusohjelmastamme ja valitusta linjasta. Sen lisäksi, että tuntuu hyvälle, niin kyllähän tuo myös jännittää nähdä, mihin omat rahkeet riittävät.”

Jari Nahkanen, Haapajärvi:

”Olo on väsynyt, mutta vaalipäälliköiden ja tukitiimin vuoksi jaksaa ja on jaksettava. Ihmisten kohtaamiset ovat aidonoikeasti voimaannuttavia ja opettavia. Joku ihminen eilen vaalimökillä totesi, että sinä se jaksat aina hymyillä. Positiivisesti eteenpäin. Viikko mennään täysillä ja tavoitteena ei voi olla kuin hyvä lopputulos itseni, mutta ennen kaikkea puolueeni kannalta.”

Asko Alasalmi, Siikalatva

”Lähtölaskenta on alkanut! Nyt lasketaan että nyt on viimeinen maanantai tehdä kampanjaa, huomenna viimeinen tiistai jne…

Kampanjan ajoitus on mennyt ihan hyvin, eli viimeinen rutistus on käynnissä, ja vielä on virtaa tehdä. Aina lisää energiaa antaa, kun saa yhteydenottoja, että ihmiset luottavat minuun ehdokkaana, ja ovat antaneet äänensä.

Ehdokkaiden kesken meillä on hyvä pöhinä, ja yhteistyö on vilpitöntä ja aitoa.

Yleisesti voidaan sanoa, että ihmisiä puhututtaa nyt politiikka. Ihmiset kaipaavat muutosta, paluuta ihmislähtöiseen politiikkaan.”

Asko Alasalmi vakuuttaa, että vielä riittää virtaa.