Kansanedustaja Tytti Tuppurainen, toteutuuko sote-uudistus?

Tytti Tuppurainen

SDP:n kuva-arkisto

Hallituksen ajama maakuntauudistus on kokenut useita vastatuulia, ja hankkeen toteutumista on epäilty moneen kertaan matkan varrella. Perustuslakivaliokunnan lausuntoa odotettiin hartaudella, koska sen ajateltiin selventävän epävarmuutta. Avasiko lausunto tilannetta, eli näyttääkö maakuntauudistus toteutuva, Oulun piirin kansanedustaja Tytti Tuppurainen?

”Sote-uudistuksen osalta varmaa on vain, ettei lokakuussa pidetä maakuntavaaleja. Vaalityössä katse on siis suunnattava kauemmas. Tulevatko maakuntavaalit myöhemmin vai ikinä, riippuu siitä kykeneekö eduskunnan sosiaali- terveysvaliokunta tekemään lakeihin perustuslakivaliokunnan edellyttämät muutokset”, Tuppurainen vastaa.

”Iso kysymys aikataulun osalta on, vaatiiko rahoitusmalli EU:n notifikaation. Jos valiokunta päätyy sen hakemaan, siirtyy uudistus kenties kuukausia pidemmälle.”

Sosialidemokraatit ovat huolissaan hallituksen ajamasta valinnanvapaudesta. Pelkona on, että malli tuottaa epätasa-arvoiset ja kalliit palvelut. Tytti Tuppurainen uskoo asian olevan kuitenkin kokoomukselle kynnyskysymys.

”Jos kokoomus toteaa, ettei sen ajama valinnanvapauden markkinamalli etene sitä tyydyttävästi, katoaa koko hallituspuolueiden kahdenkaupalta pohja. Tuolloin uudistus kaatuu, ja siirtyy toivottavasti uudelleen valmisteluun – tällä kertaa parlamentaariselta pohjalta.”

Puolueet ovat yksimielisiä siitä, että Suomeen tarvitaan sote-uudistus. SDP ei pelkää ottaa vastuuta asian suhteen. ”SDP on valmis tämän haasteen ottamaan ja valmistelemaan uudistuksen, jossa ihminen on keskiössä, ei maakuntahallinto, saati terveysmarkkinat”, Tuppurainen toteaa.

Sanna Husa