Vaaliviesti, viikko 12: Hukuttaako viestitulva ehdokkaan?

Ehdokkaille kilahtaa vaalikampanjan aikana valtavasti sähköpostiviestejä. Lisäksi he kuuluvat jopa useaan vaalityötä käsittelevään facebook-ryhmään. Myös whatsapp-sovellus on noussut vahvaksi yhteydenpitovälineeksi. Yhteyttä pidetään myös perinteisesti ehdokastapaamisissa, puhelimitse ja tekstiviesteillä.

Vaalien aikainen viestitulva on niin valtava, että esimerkiksi puolue- ja piiritoimistot yrittävät parhaansa mukaan koota asioita yhteen ja jättää tarpeettomat viestit välittämättä kokonaan ehdokkaille. Sisäisen viestinnän suunnitteluun on käytetty paljon aikaa. Tavoitteena on, että kullekin sanomalle löytyy mahdollisimman optimaalinen tiedotuskanava. Tiedotuskanavan valintaan vaikuttavat muun muassa se, kuinka kiireellinen ja julkinen asia on ja halutaanko ehdokkaiden kommentoivan asiaa.

Mitä kaikkea tietoa ehdokkaille lähetetään? Vaalikampanja koostuu valtavasta määrästä päivämääriä, jotka on saatava ehdokkaiden tietoon. Ehdokkaille kerrotaan esimerkiksi kampanjatapahtumien ajankohtia, vaalikoneiden ja muiden kyselyiden takarajoja ja mainosten ilmestymispäivämääriä.

Jokainen tapahtuma vaatii tekijänsä, ja vastuiden jaosta sovitaan tukiryhmien kesken – viestejä lähetellen. Ehdokkaat saavat myös ison määrän tapahtumakutsuja niin paneeleihin kuin muihinkin tilaisuuksiin.

Vaalimainontaan käytetään paljon euroja, joten on selvää, että erilaiset myyjät haluavat myös yhteyden ehdokkaisiin. Mainostilan ja jakomateriaalin kauppaaminen aloitetaan kuukausia ennen vaalipäivää, eikä tahti ainakaan hiljene vaalipäivän lähestyessä.

Vaalien aikana puhutaan politiikkaa – totta kai! Ehdokkaat saavatkin paljon tietoa ajankohtaisista linjauksista puolueen eri tasoilta. Lisäksi he käyvät keskusteluita ajankohtaisista teemoista omissa viestintäkanavissaan. Eikä pidä unohtaa ehdokkaiden kaikista tärkeimpiä viestejä, eli yhteydenottoja kansalaisilta. Ne täytyy poimia viestitulvasta, ja jokaiseen asialliseen yhteydenottoon on hyvä vastata.

Ehdokkaiden saama viestitulva on kaiken kaikkiaan käsittämättömän suuri! Kampanjan aikana käykin monenlaisia kommelluksia, kun jokin tieto on mennyt ohi, asia on jo unohtunut tai tiettyä viestiä ei enää löydy.

Kokeneet, monet vaalit läpikäyneet, ehdokkaat ovat löytäneet keinot viestitulvan selättämiseksi. Osa on jakanut vastuun viestien läpikäymisestä esimerkiksi vaalipäällikölleen. Moni tallentaa kaikki viestit yhteen kansioon ja etsii sieltä tarvitsemansa kätevästi hakutoiminnolla. Ja ainahan voi kysyä muilta ehdokkailta tai kampanjatyöntekijöiltä.

Kaupan edustalla teltan edessä makkaraan jakava ja yhteisesitettä ojentava ehdokas on tuttu näky. Sama ehdokas osaa kertoa puolueen linjaukset ajankohtaiseen asiaan ja piirin seuraavan lehtimainoksen ajankohdan. Tämän näyn saavuttamiseksi on tarvittu monta viestiä!

Muiden puoluetyöntekijöiden tavoin Oulun työväenyhdistyksen järjestökoordinaattori Joni Meriläinen pohtii päivittäin, mitä viestejä kannattaa lähettää ehdokkaille.

Lisätietoja SDP:n Oulun piirin vaalikampanjasta:

toiminnanjohtaja Sanna Husa
sanna.husa(at)sdp.fi