Sari Halonen

Olen 48-vuotias avojalkainen oululainen 4 oman lapsen (26, 24, 15 ja 8v) äiti. Vuosien varrella meillä on ollut myös useita vaihto-oppilaita mm. Saksasta, Turkista, Ranskasta ja Italiasta ja tammikuussa perhe kasvoi tytöllä Australiasta. Olen myös tupla-mummi.

Olen työläiskodin kasvatti, äitini keittiöapulainen ja isäni teknikko ja suvussani on ollut useita ay-aktiiveja sekä luottamusmiehinä että liittojen palveluksissa. Olen opiskellut aikoinaan Kemissä insinööriksi ja jatkanut opiskeluja Oulun yliopistossa diplomi-insinööriksi, ajautunut sitten Nokialle virran mukana töihin. Edelleen olen töissä Nokialla Oulun Ruskossa.

Pääsääntöisesti olen paikallisaktiivi Oulussa, mutta jonkin verran mukana myös ammattiliittoni hommissa. Toimin työpaikallani luottamusmiehenä ja Oulun kaupungin valtuutettuna. Olemme käyneet Oulussa läpi murrosvaiheen, missä paljon työpaikkoja on kadonnut, mutta onneksi myös uusia on syntynyt. Kaikessa it-huumassa meiltä on unohtunut se, että työpaikkoja pitää olla kaikenlaisille ihmisille, yhteiskunnan tasapainoisuuden vuoksi. Tuotannollista työtä olisi Suomessa tuettava ja edistettävä vaikka verohelpotuksin. Toisekseen suuryritysten ja kapitalistien verokikkailu pitää saada loppumaan. Jos kaikki maksaisivat verot yhtä tunnollisesti kuin tavalliset työläiset, eläkeläiset ja pienyrittäjät, niin ei valtion ja kuntien taloustasapainossa olisi ongelmia.