POHJOIS-SUOMEN VÄYLÄHANKKEIDEN RAHOITUS TURVATTAVA

Uutiset 11:17

Hallituksen kehysriihi leikkasi valtakunnallisista väylähankkeista 100 miljoonaa euroa. Oulun sosialidemokraattinen piiri katsoo, että Pohjois-Suomen elinvoiman näkökulmasta elintärkeät liikennehankkeet on toteutettava tavoiteaikataulussa. Erityisesti Seinäjoki-Oulu-rata-hankkeen rahoitus on turvattava, jotta hanke valmistuu vuoteen 2017 mennessä. Lisäksi piiri toteaa, että valtatie 4 Oulu-Kemi-välillä on saatava mahdollisimman pian liikenneministeriön investointisuunnitelmaan. Oulu-Kemi-valtatie ei vastaa turvallisuudeltaan ja kapasiteetiltaan Suomen pääväylien tasoa.

Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu kärsivät jatkuvasti korkeista työttömyysluvuista. Rautaruukin osake-enemmistön myynti ruotsalaisomistukseen huolestuttaa paikallisia toimijoita. Oulun sosialidemokraattinen piiri vetoaa maan hallitukseen, jotta se vastuullisella omistaja-politiikalla pyrkii säilyttämään työpaikat ja investoinnit Pohjois-Suomessa. Lisäksi piirikokous kehottaa valtiota sijoittamaan Pyhäsalmen ”Laguna-hankkeeseen” tarvittavat varat. Euroopan tasolla ainutlaatuinen entiseen kaivokseen sijoittuva hiukkaskiihdytin-laboratorio tarjoaisi alueen elinvoimaisuudelle tärkeän piristysruiskeen. Piirikokous ei hyväksy metsähallituksen metsätalousyksikön yhtiöittämistä.

SDP:n puoluekokous kokoontuu Seinäjoella 8.-10.5.2014. Oulun sosialidemokraattisen piirin mukaan puoluekokoukselle jätetyt aloitteet verotuksen oikeudenmukaisuudesta tulee huomioida kokouksessa erityisen tarkkaan. Oulun sosialidemokraattisen piirikokouksen mielestä pääomaveron ja perintöveron progressiossa on kiristämisen varaa.

Oulun sosialidemokraattinen piiri tavoittelee SDP:n puoluekokouksessa paikkaa puoluejohdossa ja esittää puoluehallitukseen Tytti Tuppuraista.

Piirikokous esittää valittavaksi puoluevaltuustoon Mikko Salmea Oulusta, Markku Oikarista Kajaanista ja Päivi Iivosta Raahesta varsinaisiksi jäseniksi ja varajäseniksi Lauri Hietalaa Taivalkoskelta, Risto Säkkistä Iistä ja Päivi Pesolaa Oulusta.

Piirikokous asetti jo myös  ehdokkaita seuraaviin eduskuntavaaleihin: Sari Halonen, Oulusta, Miikka-Aukusti Heiskasen Oulusta, Päivi Iivosen Raahesta, Marko Lindfors Oulusta, Auli Mustikkamaa Ylivieskasta, Jari Männikkö Oulaisista, Raimo Piirainen Kajaanista, Mikko Salmi Oulusta, Tomi Taka-Eilola Limingasta, Tanja Tiainen Oulusta, Tytti Tuppurainen Oulusta ja Pirkko Valtanen Raahesta. Loput ehdokkaat asetetaan syksyllä.