Oulun Sos.dem piirikokouksen julkilausuma ja henkilövalinnat

Uutiset, Yleinen 18:22

Oulu sos. dem. piirin julkilausuma  11.11.2017

Kasvu kuuluu kaikille

Oulun sos.dem. Piiri iloitsee Suomen vilkkaasta talouskasvusta. Työmarkkinaneuvotteluissa on kuitenkin huomioitava, että kasvun tulokset jaetaan tasaisesti palkansaajien ja yritysten omistajien kesken. Kaikkien ostovoimasta on huolehdittava, jotta kasvu saa kunnolla vauhtia. Palkankorotusten tulee olla sillä tasolla, että kiky-sopimuksen negatiiviset talousvaikutukset ostovoimassa saadaan minimoitua. Epäoikeudenmukaiset julkisen sektorin lomarahaleikkaukset on peruttava.

On erikoista, että talouden nousukaudellakin työnantajat vetoavat palkkamalttiin ja tuleviin ”vaikeisiin vuosiin”. Joskus on palkansaajienkin vuoro saada kunnon siivu kovasta työstä ja sitoutumisesta palkkatalkoisiin.

Piiri on huolissaan sote-uudistuksen etenemisestä. Varsinkin sosiaali- ja terveydenhuollon integrointi tuntuu jäävän uudistuksessa heikoksi. Sosiaalitoimi on jäämässä terveydenhuollon jalkoihin eikä sitä huomioida valinnanvapauslaissa laisinkaan. Oulun sos. dem. Piiri haluaa korostaa, ettei SDP vastusta valinnanvapautta, mutta haluaa säilyttää julkisen sektorin palvelujen pääasiallisena tuottajana. Tärkeätä on, ettei koko terveyssektoria altisteta voitontavoittelulle. Kolmas sektori ja hoivayritykset täydentävät sote-sektorin työtä.

Oulun sos. dem. piirikokous teki Kuusamossa seuraavat valinnat vuosiksi 2018-2019:

Puheenjohtaja: Tanja Tiainen                    Oulu

Varapuheenjohtaja: Markku Oikarinen   Kajaani